Voorlichting en advies
De Monumentenvereniging tracht haar doelstelling te realiseren middels een aantal middelen.

pdfuitnodiging_thema-avond_duurzaamheid_2 oktober 2017.pdf

Thema-avond Monument en glas’ op 10 april 2017 in de Gasthuiskerk

De Monumentenvereniging Doesburg organiseert dit jaar twee thema-avonden over de mogelijkheden om uw monumentenpand duurzamer te maken. Op de eerste avond zal de isolerende beglazing van uw monument centraal staan.

Deze avond zal plaatsvinden op maandag 10 april  in de foyer van de Gasthuiskerk, Gasthuisstraat 41 te Doesburg, aanvang om 20.00 uur.

Sprekers:
Dhr. Marinus Lenselink, Projectleider en sr. Beleidsadviseur voor Bouwen/Monumenten/Archeologie/ van de Gemeente Doesburg, zal spreken over de regelgeving van de gemeente Doesburg met betrekking tot het vervangen van kozijnen en glas in historische vensters.
Dhr. Dirk Boersma, van het Vakwerkhuis in Woudenberg, zal een lezing verzorgen onder de titel ‘Monument en glas’. Vanuit zijn jarenlange ervaring met alle merken en typen monumentenglas geeft hij nuttige informatie en adviezen over wat u wel en niet zou kunnen doen bij het vervangen van het glas in uw historisch pand. Hij kent niet alleen de voordelen, maar ook de nadelen van de verschillende soorten isolerende beglazing, zodat hij objectieve informatie kan geven. Hij zal graag alle vragen op dit gebied beantwoorden en hoopt ook dat u uw eigen ervaringen zult willen delen met de aanwezigen.

Kosten
Om de kosten van deze avond te dekken zal aan de leden van de monumentenvereniging een bijdrage worden gevraagd van € 5.
De informatie op deze avond is ook van groot belang voor monumenteneigenaren die nog geen lid zijn van de monumentenvereniging of niet in de gemeente Doesburg woonachtig zijn. Ook zij worden uitgenodigd om op deze avond aanwezig te zijn.
Voor deze niet-leden bedraagt de bijdrage € 7,50.

Aan het tijdschrift Herenhuis (Wonen in historie) was in 2015 een speciale informatieve bijlage toegevoegd van 25 pagina’s over het thema ‘Monument en glas’. Een exemplaar van dit nummer zal aan de deelnemers van deze avond beschikbaar worden gesteld.

Om tevoren te weten hoe groot de belangstelling voor deze avond is zou het prettig zijn als u uw komst even zou willen melden via  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Duurzaamheid
Het zal u niet ontgaan zijn dat duurzaamheid momenteel zeer in de belangstelling staat. We moeten zuinig met onze energiebronnen omgaan. Voor woningen zijn isolerende maatregelen daarom hard nodig. Ze besparen niet alleen energie en dus kosten, maar verhogen ook het comfort en de veiligheid. Historische monumentale panden zijn in de regel vaak minder goed geïsoleerd dan nieuwe woningen, maar ook voor monumentale panden zijn er verschillende specifieke oplossingen om onnodig energieverlies te voorkomen, zoals dakisolatie, gevelisolatie, vloerisolatie en vooral ook raamisolatie. Al die oplossingen mogen de monumentale waarde van een echter pand niet aantasten.

Monumentenglas
Glasramen zijn gemiddeld voor ca. 30 % verantwoordelijk voor het warmteverlies in een woonhuis. Hier valt dus een grote besparing te realiseren. Het isoleren van historische vensters kent echter ook zijn beperkingen omdat de historiciteit van een venster bewaard dient te blijven. Het gewone moderne isolatieglas is voor een monument niet geschikt, niet alleen vanwege het ‘harde’ uiterlijk zonder oneffenheden en vertekeningen, de zogenaamde wemeling, maar ook omdat het vaak niet goed te combineren valt met de oude historische raamprofielen. Het behoud van de klassieke uitstraling is zeer belangrijk!
Er zijn speciaal voor monumenten diverse specifieke oplossingen beschikbaar, zoals het enkelvoudige en dubbelwandige monumentenglas. Bekend zijn merken als Ruysdaelglas, Da Vinciglas en Stolkerglas. Maar er zijn ook veel andere leveranciers op de markt. Bij het isolerende monumentenglas heeft het glas de kenmerken van oud glas maar heeft het tevens een hogere isolatiewaarde. De uitvoering, de kwaliteit en de isolatiewaarden kunnen echter zeer verschillen. Ook is er eventueel de mogelijkheid om achterzetramen toe te passen, zeker als men het al aanwezige historische enkelglas wil bewaren, maar hier zijn risico’s aan verbonden wanneer deze niet vakkundig worden geplaatst.

Niet alles kan of mag
Maar welke oplossing men ook wil kiezen, men zal altijd uit moeten gaan van de eigen en vaak unieke situatie. Niet alles is mogelijk en wenselijk bij een historisch venster. Ook de manier van plaatsing is zeer belangrijk en zal van geval tot geval goed bekeken worden.
Bovendien kan er soms vergunning nodig zijn van de gemeente. Als er belangrijke wijzigingen plaatsvinden zal de gemeente mogelijk eisen stellen aan de aard van de wijziging om zo het historisch aanzien van een venster te beschermen. Het is belangrijk om u hierover tijdig te laten informeren.
                                                                                 ==================================

Op 8 februari 2017 is ons prominente lid de heer Ed Harenberg overleden.
Wij gedenken hem en wat hij voor het cultureel erfgoed van Doesburg en onze vereniging  heeft betekent in grote dankbaarheid.

Op maandag 8 februari 2016 werd in Podium Acanthus (Koepoortstraat 20) een lezing gehouden door ons zeer ter zake kundig
lid en archeoloog ED HARENBERG, over de geschiedenis van de Commanderije,
een van de historisch zeer belangrijke monumenten van de stad.
Deze avond werd gevolgd door een rondleiding door de Commanderije op zaterdagochtend 13 februari 2016, waarbij door de huidige eigenaren, drs. Santino Melssen en Benjamin Jansen, een toelichting over de restauratie en de komende functie als Museum Lalique  gegeven werd.

De lezing van de heer Ed Harenberg vindt u hieronder:
pdflezing_gehouden_op_08-02-2016_door_ed_harenberg.pdf.pdf

In 2012 hield Ed Harenberg al een lezing voor een ander gezelschap over de vroegere geschiedenis van de Commanderij en de Ridderlijke Duitse orde.
De heer Harenberg was zo vriendelijk ook de tekst van die lezing en de gebruikte illustraties aan ons ter beschikking te stellen.
Ook die lezing vindt u integraal hieronder:

pdf20121114_lezing_commanderij_ontstaan.pdf

Jaarlijks wordt -rond medio mei- een excursie georganiseerd waarbij diverse interessante locaties/gebouwen worden bezocht.

De Poortersdag in 2017  was op ZATERDAG 20 mei.
Met als doel een bezoek aan de fraaie vestingstadjes Ravenstein en Grave.
Lees hieronder het programma. met de toelichting.

pdfpoortersdag_20_mei_2017.pdf      pdfpoortersdag_20_mei_2017_toelichting.pdf

In 2016 werd op 21 mei een bezoek aan o.m.  fort Vegten (bij Bunnik) met zijn Waterlinie museum gebracht
pdfprogramma_poortersdag_21_mei_2016.pdf

pdfpoortersdag_toelichting_2016.pdf

De afgelopen jaren zijn bijvoorbeeld een bezoek aan het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen gebracht; werd de Antoniuskerk in Kranenburg van architect Cuypers bezocht; zijn kastelen, landgoederen, binnensteden, fortificaties en kerken bezocht, zoals in 2014 het Geofort bij Herwijnen en het historische stadje Heusen.

In 2015 werden de Oranjerie in Dieren, het nieuwe NS-station van Arnhem, het Rozet gebouw en de historische kelders in Arnhem bezocht.
.

De Linies van Doesburg

Het  Kelderproject

Opknappen ingebetonneerde Sherman-tank  (zie bij  Monumenten.)

Sinds 1995 wordt door de Monumentenvereniging jaarlijks de Snappenburg de Vriesprijs toegekend aan een pand uit de binnenstad waaraan bijzonder herstel is uitgevoerd.
Voordrachten voor nominatie zijn welkom !

De landelijk opererende Stichting Open Monumentendag initieert jaarlijks de Open Monumentendagen. Daarbij wordt elke keer een apart thema centraal gesteld. Voor Doesburg is de organisatie van dit evenement -altijd op de 2e zaterdag van september- in handen van de Monumentenvereniging.

Een prachtig boekwerk met beschrijvingen en foto's van circa 190 monumenten in Doesburg
(325 pag.)
Prijs : € 7,95;

zie ook bij "Monumenten".