Wat doet de vereniging?

Voorlichting

De Monumentenvereniging organiseerde regelmatig thema avonden die echter na corona nog niet opnieuw zijn hervat. Zo zijn er thema-avonden geweest over het gebruik van kleur in de historische binnenstad en verduurzaming van monumenten.

Advies

Leden kunnen via het bestuur vragen om een individueel verduurzamingsadvies van hun monument. We moeten zuinig met onze energiebronnen omgaan waarvoor woningen zo goed mogelijk moeten worden geïsoleerd. Historische monumentale panden zijn in de regel vaak minder goed geïsoleerd dan nieuwere woningen, maar ook voor monumentale panden zijn er verschillende verduurzamingsmaatregelen denkbaar, zoals dakisolatie, gevelisolatie, vloerisolatie en vooral ook raamisolatie. Al die oplossingen mogen de monumentale waarde van een echter pand niet aantasten. Dit kunt u samen met onze adviseur bekijken.

Organiseren lezingen

Door en vanuit de Monumentenvereniging worden regelmatig lezingen georganiseerd over uiteenlopende relevante onderwerpen. Voorbeelden van lezingen vindt u hier:

Uitgeven Doesborgh nieuws

Doesborgh Nieuws

Jaarlijks verschijnt ons contactblad Doesborgh Nieuws. In elke uitgave kunt u onder andere het verslag van de ALV terug lezen, de agenda van de komende ALV, plannen voor het komende jaar en interessante artikelen over ons cultureel erfgoed. Het Doesborgh nieuws is in pdf formaat in te zien via onderstaande links. Veel leesplezier.

Organiseren Poortersdag

Jaarlijks wordt rond medio mei een Poortersdag georganiseerd voor de leden van de Monumentenvereniging. Daarbij worden interessante locaties/gebouwen bezocht. Zoals de historische binnenstad van Den Bosch en een aantal interessante restauraties in Nijmegen.

Nijmegen 2022

Verlenen kleine subsidies

Anneke van Heek Fonds. Het bestuur van de Monumentenvereniging heeft in haar vergadering van 6 oktober 2003 een subsidieregeling vastgesteld ter verbetering van het aanzien van de binnenstad van Doesburg. Aanleiding hiertoe was onder meer het legaat dat de Vereniging ontving van mevrouw Anneke van Heek. Het gaat in de regeling om herstel of vernieuwing van gevels, daken, stoepen, stoeppalen, stoephekken, muurtjes en dergelijke, mits het uiteindelijke resultaat bijdraagt aan de verrijking van het beeld van de stad Doesburg en de resultaten vanaf de openbare weg zichtbaar zijn.

De subsidieregeling is niet bedoeld voor regulier onderhoud. Klik hier voor de subsidie regeling.

Anneke van Heek was een ongetrouwde dochter van Jan Herman van Heek (de laatste kocht kasteel Huis Bergh in 1912). J.H. van Heek was een kunstverzamelaar en een echte monumentenman, hij kocht en restaureerde enkele panden in Doesburg waaronder ‘de Waag’ en Hof Gelria (nu Burgerzaal van stadhuis). Anna (Anneke) van Heek (1917 – 2001) heeft heel haar leven op kasteel Huis Bergh gewoond. Subsidie kan verleend worden aan eigenaren van panden in de binnenstad van Doesburg. Men moet lid zijn van de Monumentenvereniging 15 april 1945.

Snappenburg de Vriesprijs

Sinds 1995 wordt door de Monumentenvereniging jaarlijks de Snappenburg de Vriesprijs toegekend aan een pand uit de binnenstad waaraan bijzonder herstel is uitgevoerd. De oproep voor voordrachten voor nominatie wordt jaarlijks gepubliceerd in het Regio-nieuws. Voordrachten voor nominatie zijn welkom! Door de jury wordt gekeken naar historische gebouwen waaraan zich positieve verbeteringen hebben voorgedaan. De Snappenburg de Vriesprijs is genoemd naar de heer J.M. Snappenburg de Vries († 27 februari 1976), Ere-burger en oud gemeentesecretaris van Doesburg en medeoprichter van de Monumentenvereniging.

In 2022 ging de prijs naar de herstelde voorgevel Nieuwstraat 13 (foto)

Meer informatie over de criteria voor toekenning en prijswinnaars in voorgaande jaren kunt u vinden via deze link

Gesprekspartner van het gemeentebestuur

Het bestuur voert regelmatig overleg met de gemeente over het beleid m.b.t. monumenten en meer in het algemeen over het behoud of herstel van belangrijke cultuurhistorische waarden van de stad en de herinrichting van de openbare ruimte.

Adviescommissie cultuurhistorie

In deze vaste commissie van de Gemeente Doesburg is de Monumentenvereniging vertegenwoordigd door een lid van het bestuur; sinds maart 2017 Paul le Blanc, tevens voorzitter.

De CRK (Commissie Ruimtelijke Kwaliteit) is belast met zowel wettelijk verplichte als niet wettelijk verplichte taken. De wettelijke taken van de CRK worden uitgevoerd op grond van de Wabo, Woningwet, Monumentenwet en gemeentelijke verordeningen. De commissie is beleidsmatig gebonden aan de voor de plannen geldende en vastgestelde gemeentelijke beleidskaders.

De gemeente heeft op voordracht van het college van B&W de vereniging ‘Het Gelders Genootschap’ aangewezen als de CRK en tevens als adviescommissie cultuurhistorie (voorheen de monumentencommissie) inzake wijzigingsplannen voor monumenten.

Bij wijzigingsplannen voor monumenten brengt de CRK een advies uit, waarin zowel de aspecten op grond van de Woningwet (welstandsbeleid), als aspecten op grond van de Monumentenwet en de gemeentelijke monumentenverordening worden betrokken.

Open monumentendag

Ieder jaar wordt medewerking verleend aan het organiseren van de Open Monumentendag. Een bestuurslid van de monumentvereniging heeft daarnaast zitting in het organisatie comité van Open monumentendag Doesburg.

Projecten

Naast bovenstaande activiteiten voert de monumentenvereniging afzonderlijke projecten uit om kennis en belangstelling voor de bijzondere cultuurhistorische waarden van Doesburg te bevorderen.

Hieronder vindt u informatie over komende, lopende en afgeronde projecten.

Informatieborden
Monumentschilden