Sinds 1995 wordt door de Monumentenvereniging jaarlijks de Snappenburg de Vriesprijs toegekend aan een pand uit de binnenstad waaraan bijzonder herstel is uitgevoerd.
Voordrachten voor nominatie zijn welkom !

Daartoe wordt in de binnenstad van Doesburg gekeken naar historische gebouwen waaraan zich positieve verbeteringen hebben voorgedaan.

De Snappenburg de Vriesprijs is genoemd naar de heer J.M. Snappenburg de Vries († 27 februari 1976), Ere-burger en oud gemeentesecretaris van Doesburg en mede-oprichter van de Monumentenvereniging.

Criteria voor toekenning van de Snappenburg de Vriesprijs zijn :

• de ingreep heeft opoffering, tijd en geld gevraagd;
  • de werkzaamheden moeten onverplicht zijn verricht en
  • het resultaat moet zichtbaar zijn vanaf de openbare weg (en/of publiek toegankelijk zijn), verrassend zijn en bijdragen tot de verrijking van de stad Doesburg.
  • de omvang van de verbetering of toevoeging doet niet terzake.
  • het gaat om objecten die in het afgelopen jaar (juni  – juni ) zijn gerealiseerd.

Iedereen die een pand weet dat voor een nominatie in aanmerking komt, wordt vriendelijk uitgenodigd dat met onderbouwing van de voordracht op te geven aan het bestuur van de Monumentenvereniging 15 april 1945, liefst per e-mail, of schriftelijk bij de secretaris ,Frank Lange, Koepoortstraat 20, 6981 AS Doesburg.

Opgaven worden graag vóór 15 juni ontvangen.

Begin september kiest een jury, bestaande uit 3 bestuursleden van de Monumentenvereniging, uit de nominaties een pand voor de Snappenburg de Vries-prijs.

De Snappenburg de Vries-prijs wordt tijdens de Open Monumentendag uitgereikt en bestaat uit een bescheiden bronzen plaquette te verankeren aan de voorgevel van het winnende pand. Naast een passende oorkonde ontvangt de winnaar een gravure van Oud-Doesburg.

Prijswinnaars sinds 1995:

2017      ......