Thema-avonden verduurzaming Monumenten'

Het zal u niet ontgaan zijn dat duurzaamheid momenteel zeer in de belangstelling staat. We moeten zuinig met onze energiebronnen omgaan. Voor woningen zijn isolerende maatregelen daarom hard nodig. Ze besparen niet alleen energie en dus kosten, maar verhogen ook het comfort en de veiligheid. Historische monumentale panden zijn in de regel vaak minder goed geïsoleerd dan nieuwe woningen, maar ook voor monumentale panden zijn er verschillende specifieke oplossingen om onnodig energieverlies te voorkomen, zoals dakisolatie, gevelisolatie, vloerisolatie en vooral ook raamisolatie. Al die oplossingen mogen de monumentale waarde van een echter pand niet aantasten.

Afgelopen jaar heeft de monumenten vereniging Doesburg twee thema avonden georganiseerd. De eerste thema avond ging over het toepassen van isolerende beglazing bij monumentale ramen. De tweede thema avond over duurzaamheids maatregelen bij een monument.

==================================

Tijdens de Algemene Vergadering van de Monumentenvereniging op 14 november 2016 is door oud-bestuurder dhr. G. Bouwhuis een lezing gegeven over de restauratie van de Ooipoortkerk in Doesburg. Een samenvatting van deze lezing is in het onderstaande pdf bestand te vinden.

pdfsamenvatting_lezing_ooipoortkerk.pdf

Op 8 februari 2017 is ons prominente lid de heer Ed Harenberg overleden.
Wij gedenken hem en wat hij voor het cultureel erfgoed van Doesburg en onze vereniging  heeft betekent in grote dankbaarheid. Door de heer Harenberg zijn in het verleden meerdere lezingen verzorgd voor onze vereniging.

Op maandag 8 februari 2016 een lezing gehouden over de geschiedenis van de Commanderij, een van de historisch zeer belangrijke monumenten van de stad. De lezing van de heer Ed Harenberg vindt u hieronder:

pdflezing_gehouden_op_08-02-2016_door_ed_harenberg.pdf.pdf

In 2012 hield Ed Harenberg al een lezing voor een ander gezelschap over de vroegere geschiedenis van de Commanderij en de Ridderlijke Duitse orde. Ook die lezing vindt u integraal hieronder:

pdf20121114_lezing_commanderij_ontstaan.pdf